Monday, February 11, 2013

HIKMAH PENSYARIATAN SOLAT BERJEMAAH DALAM ISLAM-Bahagian 1


PENDAHULUAN

Agama Islam sangat mementingkan amalan solat berjemaah di kalangan umat Rasulullah S.A.W. Solat berjemaah mengandungi pelbagai hikmah yang meliputi individu, masyarakat dan ummah seluruhnya. Antara dalil pensyariatan solat berjemaah yang dapat di ambil dari Al-Quran ialah dari Surah al-Nisa’:4, ayat 102 yang bermaksud:
“Dan apabila engkau (wahai Muhammad) berada dalam kalangan mereka (semasa perang), lalu engkau mendirikan sembahyang dengan (menjadi imam) mereka, maka hendaklah sepuak dari mereka berdiri (mengerjakan sembahyang) bersama-samamu, dan hendaklah mereka menyandang senjata masing-masing kemudian apabila mereka telah sujud, maka hendaklah mereka berundur ke belakang (untuk menjaga serbuan musuh) dan hendaklah datang pula puak yang lain (yang kedua) yang belum sembahyang (kerana menjaga serbuan musuh), maka hendaklah mereka bersembahyang (berjama`ah) bersama-samamu, dan hendaklah mereka mengambil langkah berjaga-jaga serta menyandang senjata masing-masing. Orang-orang kafir memang suka kalau kamu cuai lalai akan senjata dan hartabenda kamu, supaya dengan jalan itu mereka dapat menyerbu kamu beramai-ramai dengan serentak. Dan tidaklah kamu berdosa meletakkan senjata masing-masing, jika kamu dihalangi sesuatu yang menyusahkan disebabkan hujan atau kamu sakit. Dan hendaklah kamu mengambil langkah berjaga-jaga. Sesungguhnya Allah telah menyediakan bagi orang-orang kafir itu azab seksa yang amat menghina.”
            Di sini berlakunya khilaf atau berbeza pendapat di antara empat mazhab besar bagi menentukan hukum solat berjemaah. Berlakunya percanggahan pendapat ini adalah perkara biasa terutamanya dalam sola furu’iah (cabang masalah feqah). Bagi pendapat Mazhab Syafie yang menjadi pegangan di kalangan masyarakat Islam di Malaysia adalah berhukum fardu Kifayah.
Menjurus kepada kehendak tugasan yang diberikan kepada penulis, saya akan menghuraikan mengenai beberapa aspek di dalam solat berjemaah sebagaimana yang dinyatakan di bawah:
A.    Empat hikmah pensyariatan solat berjemaah dalam Islam.
B.     Empat hubungkait hikmah solat berjemaah dengan aspek perpaduan di kalangan umat Islam di Malaysia.
C.     Empat kaedah bagi menggalakkan amalan solat berjemaah di institusi atau dalam masyarakat.       

No comments: