Monday, December 10, 2012

Pelupusan Naskah dan Teks Al-Quran. Mengapa, Bagaimana dan Siapa? - Bahagian 5


(D) KAEDAH BERKAITAN PROSES PELUPUSAN NASKAH AL-QURAN
Pada bahagian keempat ini, penulis akan menerangkan kaedah-kaedah berkaitan proses pelupusan naskhah dan teks Al-Quran.
  1. Membasuh Ayat-ayat Al-Quran
Kaedah ini memerlukan teks atan mushaf Al-Quran direndam di dalam bekas air bagi memastikan dakwat tersebut terlarut. Ia perlu dilakukan dengan tertib bagi memastikan air sisa basuhan akan terkumpul dalam satu bekas dan ia tidak tercemar dengan bahan najis dan mengalir ke tempat lain . Air sisa basuhan yang telah terkumpul hendaklah dibuang atau dicurahkan ke aliran sungai yang besar atau laut. (Hasliza Hasan:2010)

  1. Teknik Membakar dan Menanam Abu
Kaedah ini merupakan alternatif bagi kes di mana cetakan Al-Quran yang bermutu tinggi di mana amat sukar untuk mengilangkannya dengan teknik basuhan. Proses pembakaran yang dilakukan hendaklah dilakukan dengan teliti dan berhati-hati agar abu dari hasil pembakaran tidak diterbangkan oleh angin. Apabila proses pembakaran telah sempurna, abu tersebut perlu dikumpulkan untuk ditanam di suatu tempat yang jauh dan tidak terdedah kepada pijakan tapak kaki manusia dan haiwan.

  1. Bakar dan Buang Ke Sungai atau Laut
            Kaedah setersunya merupakan kaedah yang sering dipraktikkan di MalaysiaKaedah ini adalah sama seperti penerangan di atas. Cuma abunya dibuang ke sungai besar atau laut. Namun, kaedah ini memerlukan satu usahasama bersama agensi yang diperwajibkan untuk tugas ini. Sebagai contoh, kaedah ini telah digunakan oleh Syarikat Percetakan Saufi bagi proses perlupusan Al-Quran . Pada September 2011,sebanyak 170 plastik hitam mengandungi abu hasil dari proses pembakaran naskhah Al-Quran yang telah dilakukan di premis syarikat tersebut telah  dipindahkan ke kapal KM Marlin milik Agensi Penguatkuasaan Maritim Malaysia (APMM) sebelum dibawa ke tengah laut kira-kira 8.2 batu nautika dari pangkalan Tentera Laut Diraja Malaysia (TLDM), Lumut . Peristiwan ini disaksikan lebih 30 ahli rombongan diketuai Mufti Perak, Tan Sri Harussani Zakaria ketika melakukan proses melupuskan abu Al-Quran di sekitar perairan pulau berkenaan. (www.harianmetro-online.com)

No comments: