Monday, December 03, 2012

Pelupusan Naskah dan Teks Al-Quran. Mengapa, Bagaimana dan Siapa? - Bahagian 4


(C) BENTUK PENYELEWENGAN DALAM MELUPUSKAN NASKAH AL-QURAN
Pada bahagian ketiga ini penulis akan menjelaskan mengenai penyelewengan yang telah dilakukan di dalam proses perlupusan naskhah Al-Quran:
  1. Naskah Al-Quran Yang Dibuang Merata
Saya mengambil contoh dari petikan akhbar Berita Harian , 30 September 2011 di mana kita telah dikejutkan dengan berita bahawa penduduk berhampiran Beris Kubur Besar, Bachok Kelantan telah menjumpai ribuan helai kertas mengandungi ayat suci Al-Quran yang dibuang di sebuah bangsal lembu di penghujung kampung. Ia dipercayai untuk dilupuskan oleh pihak tertentu.  Mufti Kelantan, Datuk Muhamad Shukri Mohamad,  telah menjelaskan adalah berdosa dan haram hukumnya kepada mana-mana individu yang membuang ayat suci Al-Quran di merata-rata tempat. Ini termasuklah  ucapan perkataan “Bismillah hirrahman nirrahim” yang kebanyakkannya boleh dijumpai dicetak pada kad jemputan undangan perkahwinan! Ia dicetak dengan tulisan dan seni khat yang cantik serta membawa makna yang besar. Inilah yang dikatakan sebagai perbuatan menghina tanpa menyedarinya sebagaimana yang dijelaskan oleh pengerusi Percetakan Saufi, Rahmad Mahdan. ( Hasliza Hasan : 2010 )
  1. Membuang Al-Quran Di Dalam Longkang
Isu ini timbul apabila Harian Metro Berjaya mendedahkan bahawa adanya sikap segelintir manusia yang sanggup membuang Al-Quran di dalam longkang. Memetik dari saksi yang ditemubual, saudara Mohd Anuar Bukhari, 43, dia telah menemui berpuluh-puluh naskhah al-Quran yang dibuang di sebuah syarikat kitar semula di Seremban. Tidak cukup dengan itu, ia dilayan seumpama sampah-sarap yang telah bercampur dengan beberapa sampah yang lain. Tambah mendukacitakan naskah-naskah tersebut telah rosak akibat dari air longkang, najis anjing serta lumpur.
  1. Naskhah Al-Quran Yang Dikitar Semula
Kurangnya ilmu pengetahuan mengenai kaedah yang betul untuk melupuskan naskah Al-Quran telah mendorong pihak-pihak tertentu mengambil jalan mudah dengan menghantar naskah-naskah yang telah rosak dan usang ke pusat kitar semula. Melalui petikan daripada Utusan Malaysia, 26 Jun 2011yang melaporkan penemuan longgokkan beratus naskah Al-Quran dan kitab-kitab lama untuk dilupuskan di sebuah pusat kitar semula kepunyaan orang bukan Islam. Penemuan ini adalah hasil siasatan  oleh sepasukan pegawai dan kakitangan dari Bahagian Pendidikan Pejabat Agama Batu Pahat, Johor serta Unit Penerbitan di Kementerian Dalam Negeri di sebuah pusat kitar semula di Jalan Parit Besar, Batu Pahat, Johor pada 15 Jun 2011. 

No comments: